Ciągły geometrycznie światłowodowy czujnik temperatury, odkształceń i kształtu
Miło nam poinformować, że nasza firma otrzymała dofinansowanie w ramach ścieżki SMART programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki na lata 2021-2027.
🔴PROJEKT: Ciągły geometrycznie światłowodowy czujnik temperatury, odkształceń i kształtu (Distributed Temperature, Elongation and Shape Sensor – DTES Sensor)
Okres realizacji: 01.12.2024 do 30.11.2027
Wykonawca: Konsorcjum w składzie: SHM System (lider), Politechnika Krakowska (zespół Wydziału Inżynierii Lądowej) oraz Pracownia Technologii Światłowodów Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
🔴OPIS PROJEKTU
Przedmiotem projektu jest opracowanie i wdrożenie pierwszego w skali świata ciągłego geometrycznie, światłowodowego czujnika temperatury, odkształceń i kształtu (DTES).
Czujnik pozwoli na pomiar odkształceń, temperatury i przemieszczeń elementów pracujących w warunkach zmiennej, niejednorodnej temperatury oraz intensywnych, zewnętrznych oddziaływań mechanicznych.
Przykłady zastosowań:
- szyny kolejowe (diagnostyka toru bezstykowego)
- belki stalowe konstrukcji mostowych
- dźwigary betonowe
- nawierzchnie dróg
- SHM
- wiele innych
Główne zadania badawcze projektu:
- rozwiązanie problemów mechanicznych związanych z wpływem poszczególnych parametrów czujnika na możliwość separacji odkształceń mechanicznych i temperatury
- rozwiązanie problemów fotonicznych związanych z nietypową pracą światłowodu pomiarowego, który podlega zginaniu na całej swej długości
- opracowanie metodyki i wytycznych stosowania czujnika w diagnostyce toru bezstykowego, aby zapewnić zgodność czujnika z obowiązującymi przepisami
Badania będą prowadzone w oparciu o analizy:
- numeryczne MES
- teoretyczne
- badania doświadczalne na stanowiskach pomiarowych
🔴REZULTAT PROJEKTU
Rezultatem projektu będzie światłowodowy czujnik DTES, który pozwoli na niezależny pomiar odkształceń oraz temperatury i będzie mógł być zastosowany w pomiarach kolejowych do wyznaczania sił osiowych, temperatury i przemieszczeń w szynach toru bezstykowego.
Czujnik może być również wykorzystywany w zastosowaniach monitorowania konstrukcji inżynierskich (Structural Health Monitoring) oraz do badań laboratoryjnych prowadzonych przez instytuty i uczelnie, w szczególności w przypadkach, gdy istotny jest wpływ niejednorodnego pola temperatur na wyniki pomiarów.
Obecny projekt to kolejne ciekawe wyzwanie oraz szansa na wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań.