Aktualności:

Ciągły geometrycznie światłowodowy czujnik temperatury, odkształceń i kształtu

Miło nam poinformować, że nasza firma otrzymała dofinansowanie w ramach ścieżki SMART programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki na lata 2021-2027.

🔴PROJEKT: Ciągły geometrycznie światłowodowy czujnik temperatury, odkształceń i kształtu (Distributed Temperature, Elongation and Shape Sensor – DTES Sensor)

Okres realizacji: 01.12.2024 do 30.11.2027

Wykonawca: Konsorcjum w składzie: SHM System (lider), Politechnika Krakowska (zespół Wydziału Inżynierii Lądowej) oraz Pracownia Technologii Światłowodów Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

🔴OPIS PROJEKTU

Przedmiotem projektu jest opracowanie i wdrożenie pierwszego w skali świata ciągłego geometrycznie, światłowodowego czujnika temperatury, odkształceń i kształtu (DTES).

Czujnik  pozwoli na pomiar odkształceń, temperatury i przemieszczeń elementów pracujących w warunkach zmiennej, niejednorodnej temperatury oraz intensywnych, zewnętrznych oddziaływań mechanicznych.

Przykłady zastosowań:

  • szyny kolejowe (diagnostyka toru bezstykowego)
  • belki stalowe konstrukcji mostowych
  • dźwigary betonowe
  • nawierzchnie dróg
  • SHM
  • wiele innych

Główne zadania badawcze projektu:

  • rozwiązanie problemów mechanicznych związanych z wpływem poszczególnych parametrów czujnika na możliwość separacji odkształceń mechanicznych i temperatury
  • rozwiązanie problemów fotonicznych związanych z nietypową pracą światłowodu pomiarowego, który podlega zginaniu na całej swej długości
  • opracowanie metodyki i wytycznych stosowania czujnika w diagnostyce toru bezstykowego, aby zapewnić zgodność czujnika z obowiązującymi przepisami

Badania będą prowadzone w oparciu o analizy:

  • numeryczne MES
  • teoretyczne
  • badania doświadczalne na stanowiskach pomiarowych

🔴REZULTAT PROJEKTU

Rezultatem projektu będzie światłowodowy czujnik DTES, który pozwoli na niezależny pomiar odkształceń oraz temperatury i będzie mógł być zastosowany w pomiarach kolejowych do wyznaczania sił osiowych, temperatury i przemieszczeń w szynach toru bezstykowego.

Czujnik może być również wykorzystywany w zastosowaniach monitorowania konstrukcji inżynierskich (Structural Health Monitoring) oraz do badań laboratoryjnych prowadzonych przez instytuty i uczelnie, w szczególności w przypadkach, gdy istotny jest wpływ niejednorodnego pola temperatur na wyniki pomiarów.

Obecny projekt to kolejne ciekawe wyzwanie oraz szansa na wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań.